
Aktuálně se ve vládě řeší rozpočet na příští rok. Učitelé chtějí navýšení mezd v rámci kampaně „Konec levných učitelů“. Mělo by jít o ocenění jejich důležité práce, kterou vnímají jako finančně podceněnou za současných podmínek.
Téma vyššího ocenění učitelů je dnes natolik celospolečensky populární, že politici z různých stran nejspíš odbory požadované navýšení mezd podpoří.
Jakékoli systémové změny ve školství ale závisí i na vnitřní motivaci každého učitele, nejen na penězích nebo na požadavcích nové zákonné normy. Motivace závisí i na férovém jednání a respektu. Důvěra učitelů v systémové změny se dá lehce ztratit, tak jako se v minulosti občas ztratila část peněz putujících od státu přes zřizovatele a ředitele škol k učitelům.
Aby dnes slíbené peníze skutečně doputovaly na jednotlivé účty učitelů, bude třeba mnoha jednání: „Aby se růst platů projevil v praxi, potřebuje Valachová pro regionální školství oproti aktuálnímu návrhu rozpočtu miliardu navíc na podporu dětí ve školách a 1,4 miliardy na výdaje spojené s vyšším počtem dětí.“
Další důležitou podmínkou úspěchu plánovaných změn, je navýšení podpůrných, poradenských činností ve škole a investice do dalšího vzdělávání učitelů. Ani tyto oblasti se nedají nesystémově zalepovat pouze pomocí evropských peněz.
Ministerstvo ujišťuje, že má plán na financování těchto nákladů do budoucna (a to nejen z evropských peněz). Po zkušenostech z minulosti však pochopitelně čelí veliké nedůvěře. Přitom, jak často dochází na MŠMT k politickým změnám, zkrátka obecná ujištění nestačí.
Dovede jakákoli finanční injekce zlepšit školství celkově? Určitě ne bez paralelní silné koncepční vize, bez transparentního zapojování odborníků, motivování rodičů, studentů a žáků k participaci.
Po mnoha letech tápání vypadá dnes ministerstvo školství nadějně. Přesto se jen pomalu a postupně přibližuje k celostní nosné vizi ve vzdělávání, k otevření se učitelům, rodičům a širší veřejnosti.
Otevřená komunikace ministerstva vůči ostatním aktérům je přitom naprosto klíčová. Ať už peníze z rozpočtu dosáhnou plánované výše, či nikoli.
Původní text vyšel na webu Deník Referendum ZDE.
1 Komentář
Obávám se ,že vžitá představa, že stávající systém speciálních škol je drahý, je naprosto nesmyslná. Naopak, drahá a pořádně drahá je inkluze. pokud ji tedy budeme dělat tak, jako třeba ve Skandinávii. Pokud ji budeme dělat „po našom“, nebude to inkluze,ale pouhá desegregace, která ublíží ze všeho nejvíce dětem. Ale bude levná. To jo !