
Nad dopisem ministrovi
Petr Chaluš reaguje na dopis ministrovi školství od neznámého pedagoga, který obsahuje řadu návrhů, kam by se mělo ubírat vzdělávání u nás. Je skutečně nutné, aby děti a mladí lidé podstupovali co největší množství různých zkoušek? Text vyšel původně na stránkách Deníku Referendum (ZDE).
Na sítích je sdílen dopis, který dostal ministr školství od neznámého pedagoga. Stojí zato podívat se blíže na tento text a zamyslet se nad zajímavým seznamem pochval a doporučení od jeho autora.
Text dopisu zní: „Pane ministře, kolegyně a kolegové, zastavme je. S určitou nevolí a obavami sleduji, jak se určité skupiny osob snaží ovlivnit vývoj státního školství. Nic proti tomu že chtějí uplatnit své názory. Je však nepřijatelné, aby jakkoliv nahrazovaly státní orgány. Nevím, kdo je o to žádal, nevím ani, kde se vzaly. Hledají živobytí? Co jiného je může vést, když katedru opustily a zpovzdálí radí. Prý to jsou odborníci na školství.
Konečně má náš stát ministra, který věcem rozumí. Doporučuji: Odstraňme ze státních škol „neviditelnou ruku trhu“. Zlepšeme předškolní výuku dětí z nepřizpůsobivých rodin. Sjednoťme učební osnovy na základních a středních školách. Zaveďme závěrečné zkoušky na základních školách. Trvejme na celostátních přijímacích zkouškách na střední školy včetně zkoušky z matematiky.
Trvejme na státních maturitách včetně zkoušky z matematiky. Nesnižujme význam středních odborných učilišť. Trvejme na zodpovědnosti každého pedagoga. V jejich rukách je vzdělanost národa. Veďme společenskou diskusi o vzdělání. Odmítejme však samozvané odborníky, kteří všechny výše uvedené body negují. B. L. emeritní pedagog se čtyřicetiletou praxí.“
K dopisu mám několik poznámek a věřím v neanonymní dialog v oblasti vzdělávání a to nejen s autorem dopisu:
Děti z nepřizpůsobivých rodin ve školkách?
Autor dopisu používá sousloví „dětí z nepřizpůsobivých rodin“. Zřejmě míní děti ze sociálně vylučovaných nebo chudých rodin. Označit je jako nepřizpůsobivé je extremistická rétorika. Zlepšování předškolní výuky nám už pár let moc nejde, stát nedávno přitvrdil ve výstupech dětí (nazývaných KOV), asi někdo chce děti v MŠ „ukovat“.
Bylo by dobré opustit tuto cestu, která nakonec může vést úplně zpátky do minulosti „normalizační“ školky. Těžko se rozvíjí zajímavé alternativní metody práce s dětmi a komunikace s rodiči, když požadavek státu od školek i škol jsou hlavně normy a „konkretizované“ výstupy. Zajímavým pohledem na MŠ je článek Saši Uhlové.
Sjednocené osnovy, školy?
Je jeden rámcový vzdělávací program pro všechny školy, který dává kousek svobody inovativním učitelům. Díky různým tlakům tato svoboda navíc téměř neexistuje. Školy jsou stále pod dozorem a nejen České školní inspekce, která má vliv na mnoho částí práce školy, i tam kde by škola mohla být autonomní. Jsou hlavně pod dozorem mnoha vyhlášek, zřizovatele, ministerstva.
K tomu někdy do kompetencí školy vstupují další organizace. Například pedagogické fakulty se svojí exkluzivitou ve vzdělávání učitelů i v dalším vzdělávání ředitelů, výchovných poradců apod. I jiné organizace zřízené MŠMT „vstupují na pole škol“ (Cermat, NUV a další), školy jsou aktuálně „sjednocené“ až dost.
Závěrečné zkoušky na základní škole a celostátní jednotné přijímačky na střední školy a co ještě?
Kolika dalšími a dalšími síty podle autora dopisu mají děti procházet, aby plevel odpadl? Potřebujeme spíše děti a mladé lidi motivovat ke vzdělání a ne je zastrašovat na vzdělávací cestě zlomovými testy a zkouškami a zvláště ne v nízkém věku dítěte. O svojí vzdělávací dráze se člověk v dnešní době rozhoduje a mění ji ještě ve třiceti letech a často i později.
V současném systému víceletých gymnázií se významně rozhoduje už v jedenácti letech o budoucí vzdělávací dráze a pak znovu v patnácti letech dítěte. A navíc na konci 9. třídy chceme přidávat dětem nějaké zásadní křižovatky a navíc možná formou rozřazovacích jednotných testů? Ať už je nazveme jakkoli průchodně „závěrečné testy“ na základních školách nebo plošné „přijímací testy“ na střední školy.
Státní maturity s povinnou matematikou?
Státní maturity jsou aktuálním příkladem testování zastaralého konceptu znalostí a jsou dalším nespravedlivým sítem. A jinak úžasná matematika může dostat neblahou funkci definitivního zavření dveří pro některé devatenáctileté mladé lidi.
V Evropě mnoho zemí aktuálně připomíná význam klíčových kompetencí a občanských hodnot pro všechny děti a u nás na tyto cíle zapomínáme právě i pojetím maturit. Pořád se můžeme vydat po cestě aktuálních trendů v Evropě nebo se hnát za povrchní výkonností nesouvisející s reálnými životními situacemi, které na mladé lidi v životě čekají.
Co snižuje význam středních odborných škol?
Nejvíce asi snižuje význam středních odborných škol tendence vytvářet úzce zaměřené dělníky, bez všeobecného vzdělání (a bez maturity), kteří jsou pak závislí na nejisté struktuře zaměstnavatelů. Nebo dokonce tendence odevzdávat kompetence státu velkým firmám, předat jim roli vzdělavatelů na úrovni středního školství (tedy ještě nezletilých mladých lidí).
Podobné tendence sníží význam nejen středních odborných škol, ale i význam celé České republiky. Chceme být zemí ideálních zaměstnanců nadnárodních koncernů? Nebo zemí inovací, aktivních mladých lidí, kteří například vytvářejí nové druhy práce a umí být také dobrými zaměstnanci i svobodnými plnohodnotnými lidskými bytostmi.
Na zodpovědnosti pedagoga můžeme trvat jak?
Pokud je autor dopisu učitel, dobře ví, že už mnoho let stát učitelům moc nevěří. Nemají téměř žádnou samostatnost jako profese, jsou jen zaměstnanci pod kontrolou ředitelů a státních úředníků. Zodpovědnost učitelů je být dobrým profesionálem a učitelé by jimi rádi byli, pokud by pro to měli podporu, prostor a respekt. Kde je nějaká opravdu silná a demokratická profesní komora učitelů? Kde je podpora státu profesní svobody a zodpovědnosti učitele v hierarchicky uspořádaném systému?
Závěrem nad dopisem chci poděkovat. Tento neznámý pedagog podporuje alespoň deklarativně dialog a varuje před neviditelnou rukou trhu, za to mu děkuji a ten s ním rád povedu jako samozvaný občan, kterého chce asi zastavit. Zastavit chce koho a jak? Snad ne umlčet lidi, kteří vedou demokratický dialog.
Obávaný vliv na školství nevzniká v otevřeném dialogu, existuje nejspíše mimo veřejný dialog. Neviditelná ruka trhu je dost možná již dlouho neviditelně podána ruce státu, který pak údajně v zájmu občanů řídí vzdělávání ve prospěch koho?
V čem si mohou rodiče a učitelé pomáhat?
Vize demokratické školy
Související články
-
-
Standardizované testy na tříděné děti
-
Nebetonujme kolejnice centralizovaným srovnávacím testováním žáků ZŠ a maturantů
-
Zemanovo veto je dovršením paradoxů novely školského zákona
-
Rethinking Education – několik vybraných myšlenek z Evropy, na které zapomínáme
-
Novela školského zákona: Nové povinnosti místo nových vizí
-
Maturitní ani přijímací testy nesmí být nástrojem ponížení
19 Komentáře
Ale v jedné věci má autor dopisu recht. Je čím dál víc těch, kteří prchají z kateder, aby zdálky radili. A nový kariérní řád tomu bude nejspíš nahrávat. Co kdyby se všichni ti konzultatnti, odborníci a mluvčí vrátili za katedru? Nebylo by to ve prospěch dětí? O ty nám jde především, nebo ne?
Nad uvedeným dopisem pedagoga s 40letou praxi je zajímavých pár věcí:
1. množství gramatických chyb
2. formulace jak ze starých dobrých časů Rudého práva (nepřijatelné, nevím, kdo je žádal, nevím, kde se vzali – chybí jen oblíbení samozvanci)
3. formulace extrémistická (nepřizpůsobiví)
4. pochopitelně nepodepsán
Asi není důležité, zda jde o fiktivní osobu či ne.
Co podle mě podstatné je, proč se tento dopis ocitl na facebooku ministra školství, když ho evidentně poškozuje.
Napadlo mě jediné vysvětlení – hackeři.
Apríl v prosinci není, to by byla další rozumná možnost.
Jaké gramatické chyby máte na mysli? Myslíte snad interpunkci?
Zcela se ztotožňuji s oním anonymním dopisem. Nic proti demokratické diskusi, nikdo nebude samozvané odborníky na vzdělávání perzekuovat, nikdo je nebude za jejich názory zavírat do šatlav. Ani nepociťuji potřebu je zesměšňovat. Na druhou stranu budiž konečně řečeno, že nejde povětšinou o skutečné odborníky na vzdělávání a že jejich názory, byť jsou hodně slyšet a vidět, nemají o nic větší platnost, než názor můj a stát by jim neměl ustupovat. Každý z nás je nějaké nátury, někdo je inteligentnější, jiný méně, někdo má psychické, či osobnostní vady, jiný ne, někdo věří v Boha, někdo ne, někdo je vyznavačem tvrdého Ryanovského individualismu a jiný je stoupencem Rawlse, či dokonce kolektivismu, či rovnostářství. Zajímavé je podívat se těmto postojům na kloub, což v jedné ze svých knih činí známý český popularizátor neurobiologie profesor Koukolík. To je ale nyní mimo diskusi. Mé dlouholeté pozorování situace ve vzdělávání, která mě, ač nejsem pedagog, ani nepracuji ve školství, značně trápí a považuji jí za extrémně nebezpečnou, mě vedlo k poznání, že jsou dva základní typy přístupů. První je přístup tzv. rakousko-uherského rigidního školství, v němž je žák poslušným vykonavatelem nařízení učitele a je v podřadném postavení vůči učiteli, který jej má právo za jeho výkon hodnotit. Klasickou metodou ověřování znalostí je v tomto případě písemný test, či písemná sbírka úloh a hodnotí se počet správně zodpovězených úloh. Testy jsou pokud možno jednotné, aby bylo možné provádět validní a reliabilní srovnávání. Protipolém tohoto přístupu je přístup tzv. kreativní, kladoucí důraz na individualitu jedince a jeho svobodu. Tento u nás stále ještě alternativní přístup, odmítá srovnatelné hodnocení výkonu, v extrémních případech odmítá hodnocení zcela. Argumentuje se tím, že hodnocením se zabíjí tvořivost a ztrácí motivace.
A já se nyní pokusím vysvětlit, proč jsem zastáncem onoho údajně rigidního systému hodnocení a rakousko-uherského přístupu. Začnu od konce. Onen alternativní přístup vychází zase jen z individuality každého z jeho zastánců. Z části z nich cítím traumata z průchodu klasickým vzdělávacím procesem. Hodnocení není prostředkem k demotivaci žáků, ani nutně k samoúčelnému srovnávání. Jsem si plně vědom toho, že srovnávání vždy vede k určité paušalizaci. Hodnocení je ale naopak základním nástrojem motivace, byť externí. Radost, které má dítě z úspěchu a jeho obava z neúspěchu, je v drtivé většině případů hnacím motorem jeho snah. Těch pár procent dětí s vnitřní motivací poznávat podstatu světa i ve chvílích, kdy ostatní děti jsou na hřišti, nebo na diskotéce, nebo sedí u počítače a hrají hry, nebo chatují s kamarády, nebo dělají jiné zakázané věci, netvoří problém, který je třeba řešit. Problémem k řešení, je motivace těch ostatních. Téměř každý, i dospělý člověk, potřebuje i vnější motivaci. A i u těch s obrovskou vnitřní motivací, je drtivá většina rovněž hnána vidinou i společenského úspěchu a uznání, byť třeba jen v komunitě odborné, či profesní. Mohu dítě motivovat tím, že mu řeknu, že mu něco opravdu výjimečně jde, ale to je vždy buď můj osobní názor (třeba na jeho výtvarný, či jiný umělecký projev), nebo jde o hodnocení, které má vycházet z nějakého širšího srovnání. Když dítě budu vychovávat v přesvědčení, že je nejlepším matematikem na světě a že je výjimečné, protože má jedničku z matematiky v osmé třídě ZŠ, kde se matematika učí bez testování a jedničku mají všichni, ačkoliv při širším srovnání všichni žáci třídy krutě pohoří, bude to vůči tomu dítěti velmi nespravedlivé a poškodí jej to. A možná, že by i bylo výjimečné, kdyby na něj byly kladeny vysoké nároky a někdo mu řekl, že tyto nároky dokáže naplňovat výjimečně dobře a byla to pravda. Alternativní přístup volného vzdělávání bez hodnocení, nebo s nikoho nepoškozujícím hodnocením, je demotivační pro nejnadanější studenty. Je to prostředí bezvládí, bez autorit, téměř bez pravidel, s pouze deklarovanou kreativitou a s pouze deklarovanou vnitřní motivací. Je s podivem, že zastánci tohoto bezvládí argumentují tím, že klasický přístup ubíjí kreativitu a poškozuje děti. Přitom když pátrám po největších osobnostech vědy, vítězí na plné čáře systém tzv. rigidní a autoritářský. Zmíním jen několik jmen: Kurt Gödel, Ludwig Wittgenstein, Edmund Husserl, Albert Einstein. Všechno produkty rigidního rakousko-uherského, či německého školství konce 19. století, jehož míra autoritářství a domnělé rigidity se s těmi dnešními nemohou ve své intenzitě rovnat.
Systém, v němž se neprovádí hodnocení a nediferencuje se mezi výkony je přesně systém rovnostářský. Individualismus je v tomto případě pouze deklarovaný. Silná individualita musí být schopna zvládnout srovnání svých schopností, znalostí a dovedností s ostatními. Nehodnotit, neporovnávat, znamená vidět všechny stejně. I ten učitel, který odmítá srovnávání a testování, dobře musí vědět, že ty děti nejsou stejné. Že jednomu jde lépe kreslení a jinému matematika, někdo je nadaný na jazyky a jiný je zručný manuálně. Jen to jaksi drží pod pokličkou.
Ještě dodám jeden postřeh. Mnoho nematematiků argumentuje tím, že matematika je rigidní, že je o biflování vzorečků, nebo malé násobilky a že je v ní nulová kreativita. Jenže to je omyl. Ve svém životě jsem maloval a kreslil, dokonce tak, že mi paní docentka z fakulty architektury, která nás učila na střední škole jako externistka kreslení mi řekla, že mohu jít okamžitě dělat architekturu, zpíval jsem a účastnil se pěveckých soutěží, dokonce v dětství i recitoval. Netvrdím, že jsem nějaký umělec, ale nic v životě mě neuchvátilo tak, jako krása matematiky. To je umění čisté mysli. Umožňuje pojmout myslí i to, co je našimi smysly nepoznatelné a vždy nepoznatelné bude. Kreativita v matematice je nádherná tím, že není bezbřehá. A matematické schopnosti nelze ověřovat jinak, než nechat děti řešit abstraktní úlohy s tím, že správné řešení je dáno jednoznačně a lze tudíž jednoznačně zjistit chybu. Pozor, neplést s tím, že řešení je vždy právě jedno!
Nádhera, co jste napsal, pane Doležele. Jen v té nádheře je něco opomenuto. Pokud i sám ministr na svém příkladu uvádí, jak špatný učitel může ovlivnit úspěch dítěte, tak tyto jednotné zkoušky-pasti zabrání těm, kteří za to nemůžou (děti) a kteří se nemají jak bránit a dokonce jim nemůže pomoci rodina (osobním doučováním či zabezpečením doučování), být v životě úspěšnými. Kuriózně jsou to často děti voličů socdem.
A že se matika na hodně školách učí blbě, s tím se nedá polemizovat, to víte i Vy. Takže jdeme na to od konce.
Zavést zkoušku umí každý do měsíce, změnit výuku ve státě – to chce kabrňáka.
A nikdo rozumný nemluví o systému bez hodnocení, existuje i významný prostor mezi 2 extrémy. Aby by to vzdělávání společnosti nenabralo stejného konce jak Vámi uvedené Rakousko-Uhersko.
Se špatnými učiteli je kříž. Nikdo se za něj totiž dobrovolně sám neprohlásí, snad vyjma několika výjimek, jako jsem já. Proto se ale také učitelováním neživím a dělám něco, co umím naopak celkem dobře. No a dostáváme se tam, kde jsme byli. Jak zjistit který učitel je kvalitní a který nikoliv? Otestujeme je? Píšete, že špatný učitel může zabránit dětem, aby byli v životě úspěšnými. To si nemyslím. Podstatou úspěchu je vytrvalost, schopnost nenechat se odradit a přenést se přes problémy a obtíže. Každý člověk ve svém životě naráží na lidi, kteří svojí profesi ovládají dobře a lidi, u nichž je tomu naopak. Navíc jsem zažil případy, kdy se dva studenti diametrálně lišili v hodnocení toho, který pedagog je kvalitní a který špatný. Nejen nekvalitní pedagog může kvalitnímu studentovi znemožnit pokračování ve studiu, ale stejně tak i kvalitní pedagog studentovi nekvalitnímu. A jaká myslíte, že je pak reakce takového nekvalitního studenta? A to jsme u té neviditelné ruky trhu a liberalizace školství. Jako ekonom se specializací na ekonomické teorie vím, že neviditelná ruka trhu je v tomto případě naprosto nepochopena a vlastně zneužívána. Vzdělání totiž nesplňuje základní podmínku efektivní (tzv. Pareto-efektivní) alokace na volném trhu a tou je dobrovolná směna podmíněná pouze cenou, jakožto vyčišťujícím parametrem. Nemohu přijít do samoobsluhy a koupit si kvalitní právnické vzdělání, nebo vzdělání v oboru jaderné fyziky. Mohu si koupit diplom, mohu si koupit vzdělávání, vzdělání ale nikoliv. A v našem státě by si konečně všichni zastánci liberálního školství měli uvědomit, že klientem veřejných škol nejsou studenti, ani jejich rodiče, ale daňový poplatník obecně. Cílem českého školství není, aby se Pepíček Vonásků měl dobře a vozil si zadek v Mercedesu za tři miliony. Cílem českého školství je co nejefektivnější produkce tzv. lidského kapitálu. Klientský individualistický přístup ve veřejném školství, je projevem totálního nepochopení. Učitel se má zpovídat společnosti jako celku, nikoliv mamince, či tatínkovi Pepíčka Vonásků. Když má Pepíček intelekt na úrovni mírné demence, tak jeho tatínek skutečně nemá nárok na to, aby Pepíček dostal jedničku z testu, v němž nevyřešil korektně jedinou úlohu, jen proto, že tatínek platí vysoké daně.
Nevím jakých konců nabralo zmiňované Rakousko-Uherské školství, nicméně mnohé jeho produkty nabrali konců nesmrtelných. Je to prosté, skutečné vzdělání vyžaduje tvrdou mnohaletou soustavnou činnost. Nejsem odborník na pedagogiku, ani na didaktiku. Věřím, že mezi učiteli jsou rozdíly, stejně jako jsou mezi studenty. Ale nevěřím v zázračné univerzální didaktické metody a postupy, stejně jako nevěřím v panaceu. Co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému. Když necháme o všem hlasovat, odsoudíme se k průměrnosti a k mnoha chybám. Nedovedu si představit, že bych dával hlasovat o platnosti třeba reziduové věty, když 90% populace ji ani nedokáže pochopit, natož aby rozhodovala o její platnosti. Jsou prostě oblasti, v nichž ani liberalismus, ani demokracie, nemají místo. A to je těžké vysvětlit těm, kteří patří k těm 90%. A každý z nás patří v nějaké oblasti lidského vědění k nějakým takovým 90% populace. Nevzdělanci o tom ale neví a často nejsou ochotni něco takového ani připustit.
Vzdělávání, o kterém Pavle Doležele mluvíte je dobré k paměťovému osvojení si určitých znalostí a vědomostí, příliš nerozvíjí kreativitu. U poměrně velké části lidí přílišné testování dokonce blokuje schopnost a ochotu přijímat informace pomocí běžného školského vzdělávání. Klasický příklad jsou deváťáci po pololetním vysvědčení, kteří většinou nejeví přílišné nadšení pro to, aby se ještě snažili, když známky jsou již rozdány. Pokud se někdo učí jen ze zájmu, je spolužáky považován přinejmenším za podivína. To je přímý důsledek školské výchovy k učení se ne pro to, abych rozuměl světu, ale pro odměnu ve formě nejrůznějších papírů, které mají doložit hodnotu dotyčného a určit jeho jakostní třídu (odvozen od klasifikace čili třídění).
Čím jste si vy jako úspěšně zatříděný do vyššího stupně vzdělání zasloužil svoji odolnost vůči testování oproti Pepíčkovi Vonásků. Ostatně „dementní“ Pepíček může překvapit svoji kreativitou, která ve vás byla školským drilem do velké míry potlačena.
Ano, testování skutečně nerozvíjí kreativitu. Není to nástroj na rozvíjení kreativity, ale na ověření nabytých znalostí. Začíná mi být podezřelé, jaké všechny „argumenty“ se proti testování objevují, protože mi to teď připadá, jako bych si chtěl koupit nový automobil a všichni mě od koupě odrazovali s tím, že mi zahradu neposeká a domácí úkoly neudělá. Jistě, testováním jsem nikdy neplánoval zvyšovat míru kreativity jedinců. Testováním jsem mínil ověřovat nabyté dovednosti a znalosti za účelem
Přidat komentář
Přidat komentář
Omlouvám se za ty hrubky. Platí pochopitelně děti byly a nikoliv byli.
Jak zjistí soukromý majitel, kdo je kvalitní pracovník a kdo ne ? Dělá testy ? To by se muselo věřit třeba ředitelům, kterým nevěří nikdo.
Stát na testování kvality učitelů rezignoval, řeší jen diplomy. Když ho jednou získáte, máte na 40 let vystárano. Je to motivace? Je to důkaz kvality a schopnosti? Sám píšete, diplom lze koupit, vzdělání ne. A schopnost učit už teprve ne.
Po 10letých dětech chcete, aby projevily vytrvalost, nenechaly se odradit, přenesly se přes problémy. Pokud nemají zázemí v rodině, k tomu špatného učitele – nechcete toho po nich moc? To často nezvládnou ani dospělí. A kdo jednou začne plavat v matice, už jede. To asi víte. Neberu Vám Váš optimismus stran překonávání problémů, jsou i takoví jedinci a mají můj obrovský respekt. Ale realita je jinde. To mi jako učiteli matiky věřte. A nebo nevěřte.
Nepodceňoval bych voliče socdem, ani voliče nikoho jiného. Ostatně je s podivem, jak víte, že jde o děti voličů socdem, když volební procedury jsou u nás vesměs tajné. Osočovat autora dopisu z extrémismu považuji za zbytečně odvádějící pozornost od podstaty věci. Cítím v tom snahu snížit ostatní názory autora jeho prakticky nicneříkajícím onálepkováním.
Nikoho nepodceňuji – nepsal jsem nic o podceňování.
Volby jsou tajné, sociologické průzkumy tajné nejsou.
Neosočuji autora z extrémismu, psal jsem, že používá extrémistické formulace – v tom snad cítíte rozdíl (anebo ne)
Autora dopisu a jeho názory jsem neřešil, krom hrubek, formulací a la Rudé právo a extrémistické jsem nic o něm neuvedl, natož abych ho nálepkoval.
Soukromník zjistí, kdo mu přináší největší užitek snadno tím, že ho nechá nějakou dobu pracovat a vidí výstupy. Je pro něj velmi snadné ověřit, zda a jak rychle plnil zadané úkoly. Soukromník má ale podstatnou výhodu oproti řediteli, nebo ministrovi školství, protože on přesně ví, o co usiluje – o maximální zisk v nějakém období, případně o maximalizaci podílu na trhu, apod. A když má vytvořenu strategii, tak snadno zjistí, který pracovník se mu vyplatí a snadno porovná výkony dvou pracovníků. Ale učitelé? Co je vlastně strategií učitele? Maximalizovat vzdělání nejslabšího žáka, nebo dotáhnout co nejdále nejnadanější žáky? Nebo stačí upoutat pozornost dětí? Existují teorie, které propagují názor, že učitelé vlastně mají na výstup vzdělávání pramalý vliv. Že v podstatě slouží pouze jako hlídači dětí pro dobu, kdy je nemá kdo jiný hlídat. Nevěřím úplně těmto teoriím, ale na druhou stranu se domnívám, že klíčovým prvkem vzdělávacího procesu není pedagog, ale student. Snad si jako nepedagog mohu dovolit vyslovit podezření, že ti kritizovaní samozvaní odborníci na vzdělávání se snaží vytvořit ve společnosti představu, že hlavním problémem špatného výkonu školství v posledních letech, je nízká kvalita učitelů. A to považuji za nesmysl. Hanba by mě jako člověka, který učí pouze jeden seminář na vysoké škole a nemá pedagogické vzdělání a hlavně praxi s výukou mladších dětí, fackovala, kdybych měl někomu vysvětlovat, jak má dělat svojí práci správně a jak jí teď dělá blbě, když sám jeho práci lépe neumím, nebo jsem se jí nikdy nevěnoval. Narážím na pány Šteffla, Botlíka, Hausenblase a Feřteka, ale jistě nejsou jediní. Pan Šteffl má jistě nějaké zkušenosti s vedením gymnázia, menší už s učením a asi pramalou s výukou na nevýběrových školách. Nemám nic proti hledání efektivnějších didaktických postupů, typu Hejného matematiky, ale jak jsem již psal, nepovažuji je za lék na naše školství, jak se snaží někdo vnucovat do povědomí veřejnosti. Hejného matematiku nepovažuji za díru do světa, spousta učitelů dávno stejným, nebo obdobným způsobem učí. Primárním problémem českého školství je ztráta motivace studentů vlivem přílišné liberalizace a pochopitelně nesmyslné financování na hlavu, které vychází z mylného předpokladu, že tou funkcí, kterou má učitel obecně maximalizovat, je počet úspěšných studentů. Nejsnazší způsob, jak tohoto maxima dosáhnout, je snížení nároků. Tento přístup se již mnoho let ukazuje jako extrémně nefunkční, ale jeho zarytí propagátoři stále usilovně hledají jiné viníky. No a první na ráně jsou učitelé, pak Cermat, pak ředitelé, no a nakonec ministr. Smiřme se s tím, že hlavní problém je v systému a až tento problém vyřešíme, má smysl řešit nekvalitní učitele. Odborníka na vzdělávání dělá praxe ve výuce, nikoliv praxe v popisování a kritizování některých typů výuky.
Strategii vzdělávání společnosti musí určovat ministerstvo. Kdo jiný, že. Ale ne na rok dva dopředu podle přání montoven, lobby, odborů či čehokoliv podobného. Ale na desetiletí dopředu. V zájmu občana a společnosti jako celku. Každý potřebuje elementární jazykovou, matematickou, právní, ekonomickou, počítačovou dovednost (slovo DOVEDNOST zdůrazňuji). Jak jinak se dnes ve světě marketingu, lobbingu, zašmodrchaných daní a faktur za elektřinu a skoro všeho dalšího vyznat a přežít.
Pak učitelé tuto strategii pod kontrolou ředitele (a třeba i inspekce) naplňují. Je to jasné a srozumitelné.
Primárním problémem je ztráta motivace nejen studentů, ale i učitelů, protože žádná strategie, cíle, vize, ale ani měření procesu výuky neexistuje, stejně tak i plat je jen za věk, ne za práci – a pak se divíme.
Můžeme si lhát jak dlouho chceme, zavádět další jednotné přijímačky, jednotné maturity, jednotné výstupní testy – ale produkujeme jen diplomy, kterým stejně soukromník věřit nebude. Ale pokud by to produkovalo aspoň vzdělání, pal to čert, ale ono asi ani to moc ne. Ono v té právní a ekonomické dovednosti se plácají v soukromém životě i učitelé a celá dospělá generace, natož pak studenti. A to jsem pochopitelně uvedl jen vzorek – mohu jmenovat desítky dalších, chcete-li.
Panu Štefflovi, Botlíkovi, Hausenblasovi či Feřtekovi by mělo ministerstvo každý týden poslat děkovný dopis, protože robí práci za něj (= diskutuje s veřejnosti o problémech školství, netvrdím, že mají 100 % pravdu ve všem). Ale ministerstvo mlčí, oznamuje, nediskutuje. A uvedené pány část diskutujících osočuje. Obdivuji se jejich trpělivosti a moc jim děkuji, málokdo Vás donutí ke kritickému přemýšlení a hledání řešení jako oni (možná jsem na někoho zapomněl, se omlouvám).
Tož tak.
Show must go on….
Nic proti diskusi, ale diskusí se toho mnoho nevyřeší. Ministerstvo musí jednat a ať udělá cokoliv, vždy se zvedne vlna odporu buď z jedné, nebo z druhé strany. Změny téměř nelze dělat tak, aby na ně vůbec nikdo nedoplatil, nebo aby nepřinesly pro nikoho zvýšené nároky. Pánové Šteffl, Botlík a Hausenblas, po mém soudu, nadělají více škody, než užitku. Právě proto, že nejsou odborníky na vzdělávání a propagují systém, který je nefunkční a přesvědčují veřejnost o tom, že chyba je jinde, než ve skutečnosti je. Mimochodem také proto, že ani jeden z nich nemá ekonomické vzdělání. Vedle toho ale také proto, že se jedná o pány poněkud alternativního smýšlení, kteří jsou jiní, než většina populace. Pánové Botlík a Šteffl jsou absolventi jednooborové matematiky na Matfyzu (pan Botlík tuším topologie a pan Šteffl algebry, já jsem mimochodem také absolventem jednooborové matematiky na Matfyzu, ovšem v oboru pravděpodobnosti, statistiky a ekonometrie), pan Hausenblas je lingvista, který vystudoval pokud vím Filosofickou fakultu UK a po neúspěšné dráze vědeckého pracovníka se pak rozhodl, že on je tím, kdo ovládá kritické myšlení a začal se angažovat v kurzech na toto téma. Nevím, jak k tomuto závěru dospěl, připadá mi to býti krůček od Parsifala Imanuela, či jak si ten blouznivec nechá říkat. Pan Šteffl je velice aktivní a schopný muž, vysoce inteligentní. Nechápe ale zcela fungování ekonomických systémů, nezabývá se nákladovou stránkou a efektivitou a je silně ovlivněn představou, že studenti z jeho výběrového gymnázia jsou stejně vzdělavatelní, jako zbytek populace. Podlehl asi iluzi, že vynikající výsledky studentů jeho gymnázia jsou výsledkem jeho práce a práce jeho učitelského sboru, zatímco já věřím spíše tomu, že jsou důsledkem výběrového procesu. Ono i pokud jde o to Finsko, které dopadlo nejlépe v PISA testech, když se na to podíváte detailně, zjistíte, že do výsledků nebyla zahrnuta celá populace daného ročníku, že byl vynechán typ škol, kde studují mentálně retardovaní. To hovoří stále více ve prospěch mého přesvědčení, že hustota rozdělení řekněme fluidní inteligence je v populaci dána a vzděláváním se nemění. Jediný způsob, jak zefektivnit systém vzdělávání je zaměřit pozornost i zdroje na nadanější žáky. Tedy systém tzv. elitního vzdělávání. Výše zmínění pánové však z nějakého důvodu propagují systém plošného vzdělávání. Obecně bych proti tomu až tak moc nenamítal, ovšem tento systém by byl jednak mnohem dražší a jednak by vyžadoval tvrdé rozřazovací testy. Dotáhněme každého jedince tak daleko, jak jen je to možné, ale nezdržujme tím jedince, kteří se na stejnou metu dostanou mnohem rychleji. No a jak propagace tohoto systému dopadne v našich končinách se dalo čekat. Systém se tváří, že funguje excelentně, k maturitě je dovedeno více než dvakrát více studentů, než před dvaceti lety, vysokou školu nám studuje 80% populačních ročníků, ale úroveň vzdělání a uplatnitelnost na trhu práce systematicky klesá. Stěžuje si soukromá sféra a v mezinárodních srovnáváních zaostáváme. K čemu potřebujeme produkovat tituly? Připadá mi to, jako když si na Trabanta nalepím nápis Mercedes a ve statistikách pak všude uvádím, že mám Mercedes. Jenže nemám. A já hodlám být tím neoblíbencem, který řekne, že král je nahý.
Taky jsem matfyzák, analytik IS, k tomu ekonom, nyní učitel matematiky. A na elitním vzdělávání se s Vámi neshodnu, ano je výhodné pro elitu, ale ne pro společnost. Tak tomu bylo před 30 lety a nemyslím si, že je to cesta pro 21. století.
Elity podporuji, ale všeobecné vzdělání potřebuje pro úspěšný život ve společnosti každý občan, aby se odstranily problémy, které vidíme nyní vedle sebe.
Nepotřebujeme diplomy (ty požadavky bohužel generuje často nesmyslně stát jak správně kritizuje i ministr školství – viz živnostenský zákon a další), potřebujeme elementární všeobecné vzdělání pro život pro všechny občany – základní ekonomické, právní, jazykové, počítačové, matematické, komunikační gramotnosti.
Tím ze své strany jsem řekl vše, co chci k tématu uvést.
… roztřídění a za účelem dodání externí motivace. Píšete, že deváťáci se učí jen pro papíry. Jistě, pozorujeme oba totéž, jen příčinu nacházíme každý někde jinde. Já se domnívám, že interní motivaci ve většině populace dnes vybudujete jen velmi malou. Je dobré se o to snažit, ale představa, že se to zásadně tímto počínáním změní, je asi stejně utopická, jako představa, že bude fungovat komunismus. Jistě vám nic nebrání vyučovat tak, aby děti výuka bavila a měly alespoň nějakou vnitřní motivaci, to je také jistě správná cesta. Nesmí to být ale na úkor obsahu. To byste mohl rovnou zavést místo matematiky hraní počítačových her, místo jazyků chatování na libovolné téma a místo tělocviku praktický úvod do sexuální výchovy. Děti by se nám do školy těšily, měly by i vnitřní motivaci, ale byly by neuplatnitelné, neměly by žádné pracovní návyky a žádný smysl pro povinnost. Testování má roztřídit a dodávat externí motivaci. Vím, že třídění v dnešní marketingové době poněkud není v módě. Není to přece spravedlivé, že? Jak je možné, že někdo má vnitřní motivaci a druhý ne? Budeme se raději navenek tvářit, že jsou všichni stejní. Hlavně aby si nikdo na nic nestěžoval a aby se proti nám nešikovaly davy. Co na tom, že je to dav hlupáků a tupců? Pěkně po špičkách, raději nic neříkat nahlas. A rodiče dětí, místo aby podporovali vysoké nároky škol, tak se ještě staví za svá dítka a podporují je v jejich lenosti a pohodlnosti. Přece nemůžeme chtít po Pepíčkovi Vonásků, aby se učil logaritmus. „Vždyť já sem celí život dýlerem drog, jezdim v bavoráku, mám vylu na vořechovce a nejaký logarytmus sem nigdy nepotřeboval. Platim daňe, tak koukejte učitelýčci skákat jak pískam.“. Nedej bože, aby Pepíček musel povinně maturovat z matematiky. Na maturitu má právo, když sousedovic Mireček, který je „socka“ jí má taky, ne?
Pokud vás Pepíček překvapuje svojí kreativitou, nic proti tomu. Pokud je to ale kreativita ve smyslu ln(e^5)=“piča vole“, tak nechám děkovat a doporučím projevovati se kreativně někde jinde, než ve škole, nejlépe pak doma.
Tak raději ještě jednou celý komentář v jednom kuse (zlobí mě připojení a tak jsem omylem stiskl tlačítko „Přidat komentář“ uprostřed psaní komentáře, domnívajíce se dle „vizuálu“, že klikám na lištu):
Ano, testování skutečně nerozvíjí kreativitu. Není to nástroj na rozvíjení kreativity, ale na ověření nabytých znalostí. Začíná mi být podezřelé, jaké všechny „argumenty“ se proti testování objevují, protože mi to teď připadá, jako bych si chtěl koupit nový automobil a všichni mě od koupě odrazovali s tím, že mi zahradu neposeká a domácí úkoly neudělá. Jistě, testováním jsem nikdy neplánoval zvyšovat míru kreativity jedinců. Testováním jsem mínil ověřovat nabyté dovednosti a znalosti za účelem roztřídění a za účelem dodání externí motivace. Píšete, že deváťáci se učí jen pro papíry. Jistě, pozorujeme oba totéž, jen příčinu nacházíme každý někde jinde. Já se domnívám, že interní motivaci ve většině populace dnes vybudujete jen velmi malou. Je dobré se o to snažit, ale představa, že se to zásadně tímto počínáním změní, je asi stejně utopická, jako představa, že bude fungovat komunismus. Jistě vám nic nebrání vyučovat tak, aby děti výuka bavila a měly alespoň nějakou vnitřní motivaci, to je také jistě správná cesta. Nesmí to být ale na úkor obsahu. To byste mohl rovnou zavést místo matematiky hraní počítačových her, místo jazyků chatování na libovolné téma a místo tělocviku praktický úvod do sexuální výchovy. Děti by se nám do školy těšily, měly by i vnitřní motivaci, ale byly by neuplatnitelné, neměly by žádné pracovní návyky a žádný smysl pro povinnost. Testování má roztřídit a dodávat externí motivaci. Vím, že třídění v dnešní marketingové době poněkud není v módě. Není to přece spravedlivé, že? Jak je možné, že někdo má vnitřní motivaci a druhý ne? Budeme se raději navenek tvářit, že jsou všichni stejní. Hlavně aby si nikdo na nic nestěžoval a aby se proti nám nešikovaly davy. Co na tom, že je to dav hlupáků a tupců? Pěkně po špičkách, raději nic neříkat nahlas. A rodiče dětí, místo aby podporovali vysoké nároky škol, tak se ještě staví za svá dítka a podporují je v jejich lenosti a pohodlnosti. Přece nemůžeme chtít po Pepíčkovi Vonásků, aby se učil logaritmus. „Vždyť já sem celí život dýlerem drog, jezdim v bavoráku, mám vylu na vořechovce a nejaký logarytmus sem nigdy nepotřeboval. Platim daňe, tak koukejte učitelýčci skákat jak pískam.“. Nedej bože, aby Pepíček musel povinně maturovat z matematiky. Na maturitu má právo, když sousedovic Mireček, který je „socka“ jí má taky, ne?
Pokud vás Pepíček překvapuje svojí kreativitou, nic proti tomu. Pokud je to ale kreativita ve smyslu ln(e^5)=“piča vole“, tak nechám děkovat a doporučím projevovati se kreativně někde jinde, než ve škole, nejlépe pak doma.